Anmeldelse publisert i Numer nr 96.

Tekst og bilde: Åshild Kanstad Johnsen
Forlag: Gyldendal
Produksjon: Ciber Norge AS
v/ Terese Bugten, Marius Gundersen, Christian Aamodt og Daniel Holmen.

skygge

ET KOMPLETT VERK

Etter to bøker og én app om butte, lille Kubbe, har Åshild Kanstad Johnsen etablert seg som en kjær billedbokskaper. Nå er hun aktuell med ny Kubbe-app – en banebrytende sådan. Mens appen Kubbe rydder opp var en interaktiv lekebok med vekt på læring av basisferdigheter, er årets Kubbe lager skyggeteater en fullverdig, narrativ bok. Den er Gyldendals første billedbok som utgis direkte for digitale flater.

Boken handler om Kubbe og bestemor som er på piknik i skogen. Der blir Kubbe skremt ved synet av sin egen skygge, men frykten viker når bestemor forklarer hva skygge er. Når hun i tillegg forteller om skyggeteaterets historie, blir Kubbe ivrig. Han vil også lage skyggeteater! Det er duket for forestilling i skogen.

Kubbe lager skyggeteater er et usedvanlig komplett produkt. Den digitale plattformen er utnyttet til det fulle – dette er ingen spin-off, slik en del andre barnebokapper er, men et kunstverk i seg selv. Styrken ligger i den fullstendige historien den variasjonsrike formen. Man kan velge mellom å lese teksten eller å lytte til ypperlige Kim Haugens fortellerstemme. Her er animasjon, klikkbare illustrasjoner, brå lyder, bakgrunnsmusikk, overraskelseseffekter. Ofte glir ulike billedlag over hverandre og skaper dybde i bildet – nærmest en 3D-effekt.

Selve illustrasjonsuttrykket preges også av variasjon. Den fineste delen av boken er der hvor det fortelles om opprinnelsen til kinesisk skyggeteater. Her beveger sjablongaktige skikkelser seg på en blekt tegnet bakgrunn med mønster etter kinesiske skjermbrett og vinduer. Alle konturer er duse, i motsetning til de sterke tusjskonturene i resten av boken. I bakgrunnen spiller kinesisklydende musikk i pentatonisk skala.

En fare når teknologien åpner for nye muligheter, er at man lar effektene løpe av med seg. Denne fellen har ikke skaperne av Kubbe lager skyggeteater gått i. Det klikkbare feltene blir aldri så mange at det tar oppmerksomheten bort fra historien, og selv om det finnes snarveier man kan bruke for å hoppe fra scene til scene, er det et tydelig, kronologisk forløp. Dette er ikke et spill, det er en fortelling. Det er heller ikke en film – bokpreget er godt ivaretatt.

Resultatet er en digitalbok som er både dempet og inntrykksskapende – som et skyggeteater.

480x