On this midsummer night …

I dag er dagen hvor jeg misunner svenskene. Nå hender det at jeg gjør det ellers i året også – svensk språk er for eksempel nydelig – men i dag snakker jeg om midtsommerfeiringen. Jeg kunne gladelig byttet ut 17. mai mot midtsommerfeiringen – og ikke bare fordi jeg ikke kan fordra 17. mai.

Nå er jeg naturligvis klar over at ikke alle svensker feirer midtsommer slik som på Saltkråkan eller i Bakkebygrenda.

Men likevel!!!

Midtsommerfeiringen er så klart ikke en særsvensk skikk, det skulle jo bare mangle. Over hele Europa markeres sommersolverv i juni, på en rekke ulike måter. Svært ofte har feiringene hedenske røtter. Bålfeiringen, som er vanlig også i Norge, har for eksempel det. Germanerne, slaverne og kelterne har alle feiret med bål. Ofte brente man bål for å fordrive hekser og trolldom, så det er her skikken med å feste en heksedukke i toppen av sankthansbålet kommer fra. Sankthansnatten ble gjerne ansett som heksenes hovedfest, så det gjaldt å være på vakt.

Det er ikke bare bål som reises ved midtsommer – i nordiske land har det lenge vært vanlig å reise maistang. Det skal ikke mye fantasi til for å skjønne at dette blant annet er et fruktbarhetssymbol. Fruktbarhet står da gjerne sentralt i hedenske midtsommerfeiringer. I det gamle Gallia hyllet man blant annet fruktbarhetsgudinnen Epona ved sommersolverv. Hun var hester, esler og muldyrs beskytterinne – så kanskje hun våket over den stakkars Nick Bottom i Shakespeares A Midsummernight’s Dream? Han ble jo som kjent omskapt til esel.

Bottom

Det finnes mye magi knyttet til sommersolverv og midtsommer – ofte kjærlighetsmagi. Kjærlighetsmagi kretser ofte rundt ville vekster. Et kjent ritual er for eksempel å plukke syv slag blomster og sove med dem under hodeputen for å drømme om den man skal gifte seg med – uskyldig moro i dag – men i heksebrenningens tid var det lurt å vokte seg for å plukke blomster og urter ved sommersolverv. Fra norske trolldomsprosesser vet vi at folk har blitt dømt for å ha plukket ville vekster på sankthansnatten.

ss46SRwZ-6S9ep0l2g7OSAi6E2zH7aX7Qs80wUYxwEJQ

Men nok hekseri – tilbake til solen. Det er jo altså sommersolverv man feirer, og solen har man tilbedt i alle kulturer til alle tider. Sioux-indianerne hadde for eksempel utstrakte ritualer ved sommersolverv. Man hugget et tre og reiste det igjen, som et symbol på forbindelsen mellom himmel og jord. Så satte man opp tipier i en sirkel rundt treet, for å representere kosmos. Deretter danset man til ære for solen, med kroppsmaling i symbolske farger: Rødt for solen, blått for himmelen, gult for lynet, hvitt for lyset og svart for natten. Det høres spektakulært fint ut!

Det er en grunn til at solen har vært gjenstand for tilbedelse – den spiller en viktig rolle i tiders gang. Det finnes en teori om at Stonehenge ble bygget med tanke på å beregne tidspunktet for sommersolverv. Ved sommersolverv står nemlig solen opp på et bestemt punkt i horisonten, sett fra midten av steinsirkelen. Det kan derfor tenkes at man har brukt dette for å beregne årets dager.

K050086

Jeg ville ikke ha vært meg hvis jeg ikke hadde benyttet anledningen til å snakke om solhilsenen i yoga. Mange yogier feirer nemlig sommersolverv ved å samles (for eksempel på Times Square) og utføre 108 solhilsener. Dette er et fornyelsesritual, og regnes som en sadhana – som enkelt oversatt betyr ”åndelig praksis”.

sun-salutation-1

Jeg hørte første gang om dette ritualet en junidag da Anthony og jeg småpratet før en privattime. Han fortalte om sine egne erfaringer med det, jeg ble interessert og syntes det hørtes spennende og givende ut – og da fant han spontant på at jeg burde gjøre det. Der og da. Jeg ble nok litt blek om nebbet, for så mange solhilsener hadde jeg aldri gjort før, men når Anthony bestemmer seg for noe, så er det gjerne greit å gjøre som han sier. Så jeg satte i gang. Etter tyve solhilsener kjente jeg at jeg var litt sliten. Etter tretti gikk det over. Og så forsvant tiden. En veldig pussig opplevelse. Jeg tenkte ikke på noe – jeg bare gjorde. Som jeg var inne på da jeg skrev om vinyasa – jeg gikk inn i en meditativ tilstand.

Før jeg sporer helt av og begynner å skrive om meditasjon, tøyler jeg meg selv og runder av. Med Kate Bush. Her er midtsommersangen ‘Nocturn’:

On this Midsummer night
Everyone is sleeping
We go driving into the moonlight

Could be in a dream
Our clothes are on the beach
These prints of our feet
Lead right up to the sea
No one, no one is here
No one, no one is here
We stand in the Atlantic
We become panoramic

We tire of the city
We tire of it all
We long for just that something more

Could be in a dream
Our clothes are on the beach
These prints of our feet
Lead right up to the sea
No one, no one is here
No one, no one is here
We stand in the Atlantic
We become panoramic

The stars are caught in our hair
The stars are on our fingers
A veil of diamond dust
Just reach up and touch it
The sky’s above our heads
The sea’s around our legs
In milky, silky water
We swim further and further
We dive down… We dive down

A diamond night, a diamond sea
and a diamond sky…

We dive deeper and deeper
We dive deeper and deeper
Could be we are here
Could be in a dream
It came up on the horizon
Rising and rising
In a sea of honey, a sky of honey
A sea of honey, a sky of honey

Look at the light, all the time it’s a changing
Look at the light, climbing up the aerial
Bright, white coming alive jumping off the aerial
All the time it’s a changing, like now…
All the time it’s a changing, like then again…
All the time it’s a changing
And all the dreamers are waking.

Advertisements

One thought on “On this midsummer night …

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s