Hurra for Barnebokkritikk.no!

I disse dager feirer Barnebokkritikk.no 10-årsjubilieum! Det synes jeg man skal rope hurra for.

IMG_3605

Nettstedet har bidratt sterkt til å trekke barne- og ungdomslitteraturen frem i lyset, og var lenge bortimot det eneste stedet hvor denne litteraturen ble anmeldt omfattende og seriøst. Nå er det heldigvis langt flere medier som har tatt barne- og ungdomslitteraturen på alvor – i de siste ti årene har det nærmest skjedd en liten renessanse på dette feltet. Men Barnebokkritikk.no er fortsatt ledende når det gjelder både frekvens på kritikker og omfanget kritikerne får boltre seg med. I de siste årene har også scenekunstkritikk fått sin plass, og det er nå også rom for kommentarstoff. Selv var jeg redaktør for Barnebokkritikk.no høsten 2009 til våren 2010, og er veldig glad for den erfaringen.

Her forteller stifteren av nettstedet, Inger Østenstad, om hvordan Barnebokkritikk.no ble til.

Og her blir et knippe forfattere og fagfolk intervjuet i en enquete i anledning jubileet. Jeg var blant dem som fikk svare på følgende to spørsmål:

1. Hva er den viktigste utviklingen i barne- og ungdomslitteraturen de siste årene?

2. Hva ønsker du skal skje videre, hva er ditt høyeste ønske for barnebokfeltet?

Svarene varierte, men det flere trekker frem, er at det har blitt flere utgivelser for barn og unge, samt mer oppmerksomhet rundt litteraturen. Relativt få peker på konkrete tendenser innad i litteraturen, og det er det vel en grunn til, tror jeg. Så jeg svarte slik:

1. Det er et enormt spørsmål, og jeg er fristet til å spørre: Ville man stilt det spørsmålet om voksenlitteraturen? Man kan peke på tendenser innenfor ulike områder, men man kan ikke svare vettugt på et så stort spørsmål. I alle fall ikke når det siste tiåret er nettopp det – det siste tiåret. Generelt sett trenger man nok å få ting litt på avstand før man kan peke på overgripende litterære tendenser. Men for å peke på omkringliggende tendenser, så vil jeg jo si at oppmerksomheten rundt barne- og ungdomslitteraturen har vokst i løpet av det siste tiåret. Barne- og ungdomslitteratur anmeldes nå i et omfang man ikke så for ti år siden. Men …

2 … det bringer meg til spørsmål nummer to – jeg synes ikke vi er i mål på dette feltet. Hadde vi vært det, hadde neppe Tor Åge Bringsværd trengt å holde sin tordentale ved åpningen av Periskop. Fortsatt er det mange som ser på barne- og ungdomslitteratur som noe som ikke er fullt så «ordentlig» som voksenlitteraturen, men jeg tror utviklingen går riktig vei. Når det gjelder selve litteraturen, så håper jeg på mer god lyrikk – ikke bare for barn, men også for ungdom. Og jeg håper på flere bøker som tar sjanser – både formmessig og på det tematiske planet.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s