Er alt feminisme?

Forleden dag hadde jeg en kronikk ute på NRK Ytring. Den handler om #FreeTheNipple-bevegelsen. I utgangspunktet hadde jeg kanskje ikke kommet på å sende inn tekst om dette temaet, men jeg ble spurt av Ytring-redaksjonen om jeg ville skrive noe om det, og dermed ble det kronikk. Det var et interessant tema å jobbe med, og vel så interessante var reaksjonene på teksten. De følger nemlig et ganske forutsigbart mønsker.

For litt bakgrunnsinfo om hva #FreeTheNipple går ut på – les journalist Emma Clares opplysende tekst i DN.

Og når det gjelder hva jeg mener om saken – les kronikken min på Ytring her.

Jeg tror jeg gjør det ganske klart i den teksten hva jeg mener, og jeg skal ikke her gå videre inn på kampen for å få amme i offentligheten, være toppløs på stranden eller gå uten BH etc – la det bare være sagt at jeg støtter kampen for et mer naturlig og avslappet syn på kvinnekroppen, og at jeg sympatiserer med amerikanerne, som sliter med langt større begrensninger enn oss europeere. La meg også gjenta at folk naturligvis skal få gjøre hva de vil med brystvortene sine. Det jeg retter kritikk mot i kronikken, er en form for aktivisme som tipper over i det overfladiske og utvannende. Nærmere bestemt selfie-aktivismen. Handler det fortsatt om likestilling når folk legger ut puppeselfies en masse?

Det er ikke ofte jeg siterer fra innlegg i kommentarfelt, men det kom to innvendinger som jeg synes er symptomatiske, og som jeg derfor har lyst til å parafrasere og bruke som utgangspunkt for noen betraktninger:

Burde ikke du betingelsesløst støtte dine medsøstre når de ønsker å utøve sin frihet?

Og:

Du har ingen rett til å spekulere i andre kvinners motiver!

Jo, jeg synes jeg har det. Det er alltid interessant å pirke litt i drivkreftene til enhver massebevegelse – og jeg tror det er sunt med pirking. Det er gjerne kloke, reflekterte mennesker i kjernen av de fleste bevegelser, men all aktivisme kan ha lett for å skli ut. Det vil alltid være folk i utkanten som enten ikke har forstått saken, eller som parasitterer på den for egen vinning. Tenk bare på brystkreft-awareness-selfiene som i starten handlet om å samle inn penger. Folk la ut bilder av seg selv uten sminke og erklærte at de hadde gitt penger til kreftsaken – det kom inn ganske mange penger på den måten, men til slutt begynte folk å dele selfier UTEN å nevne pengedonasjoner, de skrev kanskje bare «For a good cause LOL» Da var poenget ganske borte. Noe lignende skjer når man bruker #FreeTheNipple-bevegelsen til å dele bilder av denne typen.

Når det gjelder det å støtte andre kvinner i ett og alt, så er dette et argument som svært ofte dukker opp. «Der eg kjem fra, betyr feminisme at ein heier på andre jenter,» sa Tone Damli en gang hun hadde blitt kritisert for å spille på sex. Jeg bryr meg ikke om hva Tone Damli spiller på, men jeg er ikke likegyldig til hva hun – og mange andre – tror feminisme er. Det er nemlig en gedigen misforståelse at feminisme dreier seg om å være betingelsesløst for det andre kvinner gjør – bare fordi man er kvinne selv. Feminisme handler ikke om at kvinner skal stå sammen og støtte hverandre, men om at gruppen av bevisstgjorte kvinner og menn som kaller seg feminister, står sammen mot kvinner og menn som undertrykker mennesker på grunnlag av kjønn.

Man kan jo se for seg at menn i kraft av sitt kjønn var forpliktet til å heie på det alle andre menn gjorde – man hører at det blir feil. Det gir ingen mening å ukritisk støtte alle som tilfeldigvis har samme kromosomsammensetning som en selv. En slik «feminisme» er en stagnert feminisme, blottet for slagkraft. Hvis all uenighet skal kveles og erstattes av uforbeholden støtte, blir all mulighet for kritisk tenkning borte. Ja, muligheten for tenkning generelt blir borte.

Ofte registrerer jeg at folk med antifeministisk agenda støtter denne formen for ”feminisme”. Fanger de opp at feminister seg imellom er uenige om hva som er god feminisme, eller til og med stiller spørsmålstegn ved om en bestemt sak i det hele tatt dreier seg om feminisme, kommer de straks på banen og snakker om militant feminisme og meningstyranni. Og mange kvinner synes ikke de kan kalle seg for feminister hvis de ikke kan forvente å få applaus fra feministisk hold for absolutt alt de foretar seg.

Hvor kommer denne tanken fra – om at man nærmest har krav på jubelrop fra feminister dersom man er kvinne og foretar seg noe?

Mange ganger kommer dette kravet om støtte fra kvinner som kler av seg for kamera. ”Jeg utøver min frihet som kvinne, det burde feminister heie på,” sier de, og høster hurrarop fra kommentarfeltkrigerne (som i andre sammenhenger ikke er spesielt ivrige på å støtte kvinner): Ja! Det er supert at kvinner kler av seg! Mer pupp!

Jeg synes altså ikke at man skal forby noen å kle av seg. Det skulle bare mangle. Man har rett til å gjøre som man vil. Men man har ikke krav på å få sine handlinger definert som feministiske statements. Og man har ikke krav på å reservere seg mot at ens handlinger drøftes.

Jeg kommer til å fortsette å stille meg tvilende til om det virkelig handler om kvinnesak når man legger ut wet t-shirt-bilder av seg selv på sosiale medier. Folk må gjerne poste selfier herfra og til månen, men ingen kan kreve å bli ansett som feministiske heltinner fordi de gjør det.

BrZyD20CEAAB3IR.jpg-large

Advertisements

6 thoughts on “Er alt feminisme?

  1. noruegaenargentina juli 2, 2014 / 2:14 pm

    Veldig, veldig bra! Enig i alt du sier her. Skjonner ikke helt hva som er saa fantastisk med at unge vakre kvinner kler seg nakne «i kampen mot kroppshysteriet.»

    • kniplingsdyret juli 2, 2014 / 2:23 pm

      Synes ikke utseende har så veldig mye med dette å gjøre, men ellers er jeg enig i at det sjelden er effektivt å kle seg naken mot kroppshysteriet.

    • kniplingsdyret juli 11, 2014 / 12:01 pm

      Akkurat hvordan man ser ut har vel ikke noe å si, men jeg ser heller ikke helt hvordan utstudert posering kan hjelpe for å få et mer avslappet syn på nakenhet.

  2. ingisp juli 11, 2014 / 8:12 am

    Deler din frustrasjon her. Folk som driver mye med seksualisert nakenhet i offentligheten skal ofte ha det til at det ligger frigjøring i det. Ikke bare for dem, men for alle kvinner. Takk skal du fillern meg ha, Rihanna.

    Jeg tror vi kunne ha hatt godt av mer offentlig nakenhet, men da i ikke-seksualisert utgave. Vi ser flust med nakne og halvnakne kropper, men nesten aldri uten airbrushing og sexy positurer. Derfor har jeg tro på et samfunn med et noe mer avslappa forhold til nakne pupper, selv om jeg ikke har spesielt stor tro på FreeTheNipple-bevegelsen. (I hvertfall ikke slik den framstår på Instagram.)

    Det argumenteres ofte for at pupper ikke kan avseksualiseres, da vi visstnok er biologisk programmert til å tenke sex når vi ser en pupp. Sprøyt, sier jeg! Det er bare å ta et kjapt blikk inn i historien eller andre kulturer enn vår egen, så ser man at dette ikke stemmer. Og vi har jo selv omdefinert det for ikke lenge siden, da vi alle ble enige om at ammende pupper ikke er sexy eller pinlig.

    Jeg øsnker meg litt mindre hysteri rundt puppene. Nakne av og til, uten oppstyr, slik det f.eks. er på strendene mange steder i Spania.

    Jeg har også skrevet om pupper på min blogg.
    http://wp.me/p4FL0k-7w

    • kniplingsdyret juli 11, 2014 / 12:07 pm

      Jeg leste det nettopp! Kjempeinteressant – og jeg skal følge med på bloggen din i fremtiden 🙂

      Enig med deg i at et mer naturlig syn på nakenhet er ønskelig. Selv er jeg sjenert og ønsker å skifte litt i skjul på befolkede badestrender, men skulle gjerne vært mer avslappet!

      Jeg vet ikke om det er gjort i en håndvending å avseksualisere pupper, men er det nødvendig, da – for å få mer avslappede holdninger? Det er jo mye på en badestrand man kan synes er «sexy», da får vel også pupper være greit?

      Uansett – jeg er enig med deg i det du sier! Mindre hysteri ville være veldig bra. Tror nok ustudert, sexy posering på Instagram kanskje ikke bidrar så veldig til det.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s